Sebastià Portell: 'vaig quedar enlluernat per l'art sempre trangressor d'Ismael Smith'

Sebastià Portell publica 'Les altures', novel·la que gira a l'entorn d'Ismael Smith, artista genial i incomprès que va ser enaltit per la burgesia de principis de segle XX, la mateixa que el desterraria a l'oblit per la seva transgressió artística, però també per la seva vida personal, allunyada dels estàndards de l'època. Smith té una estreta vinculació amb la nostra ciutat i disposa d'una sala al Museu d'Art de Cerdanyola.

Ismael Smith és un dels artistes que protagonitzen la col·lecció del Museu d’Art de Cerdanyola, on té una sala dedicada a una obra que va ser de les més destacades de la primera meitat de segle XX però que va caure en l’oblit. Smith, un dels artistes que ressaltaven a la  colònia d’estiuejants de Cerdanyola, era un artista excèntric i provocador, un transgressor que va creuar l’Atlàntic per viure amb la seva família als Estat Units, per continuar la seva trajectòria artística amb gravat, escultura o la creació d’exlibris d’una imaginació furibunda.

Un home que va caure en l’oblit també per la seva condició d’homosexual en uns temps de ments tancades i gent d’ordre; també pels problemes de salut mental que li van afectar, del seu turment. Doblement estigmatitzat en la vessant personal, artísticament estigmatitzat per la seva transgressió irrenunciable, Smith va caure en el pou de l’oblit durant molts anys, fins que en les últimes dècades ha començat a ser reivindicat i recuperat per la tasca de museus com el d’Art de Cerdanyola, però també el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).

La vida i obra d’Ismael Smith són d’aquelles de les que diem més inversemblants que la ficció. Smith sembla un personatge literari en ocasions per la seva força dramàtica.

Doncs bé, ja n’és un personatge literari. Sebastià Portell li ha dedicat la seva última novel·la: Les altures, on narra, amb multiplicitat de punts de vista, la vida d’aquest artista genial i incomprès.

L’autor explica que, al descobrir l’exposició sobre Ismael Smith del MNAC, va quedar enlluernat “per un art transgressor i sempre en procés de renovació, fora de la norma”, i també amb una trajectòria vital “que vaig pensar que mereixia una novel·la i ser explorada des dels camins de la ficció”.

Una de les frases de la novel·la és “No va ser ningú”, tot i que és en referència a un artista que va tenir èxit i prestigi en el seu moment, però que mai no va renunciar al seu art incomprès. En aquest sentit, Les altures ens fa reflexionar sobre el món de l’art i les imposicions de la societat i Sebastià Portell ho té clar: “un artista ho té molt difícil per ser lliure perquè vivim en un sistema ple de desigualtat i d’injustícies”. Per a l’autor, la figura d’Smith era idònia per “parlar, des del segle XXI, del món de l’art, del que pensem que és un artista exitós i aquell que no ho és” i plantejar així  quin és el territori de l’art i quin el de la fama i les relacions socials.

La novel·la comença per l’aterratge de la família Smith en un veïnatge conservador prop de Nova York en un capítol narrat per una d’aquestes veïnes. Al llarg de la novel·la es succeiran moltes veus narratives -la minyona de la família quan és un nen, altres artistes, germans, infermeres...-, multiplicitat de veus que obliguen al repte literari de la multiplicitat de llenguatges i de lèxic. Aquest, precisament, va ser un dels al·licients de Sebastià Portell com a creador, convertir la documentació en una ficció amb cada capítol narrat des d’una perspectiva diferent, cosa que, indica, permet reflectir en cadascun d’ells l’esperit de cada época. Ho fa Portell davant un personatge, Ismael Smith, en constant transformació, cosa que fa que no hi ha hagi un Smith, sinó molts.

Les altures es presentarà a Cerdanyola el 26 d’octubre. Ho farà al Museu d’Art de Cerdanyola amb la participació del seu director, Txema Romero, i, anuncia Portell, amb “algunes sorpreses” encara per desvetllar.

Sebastià Portell és autor de les novel·les Ariel i els cossos (2019) i El dia que va morir David Bowie (2016, premi Time Out Barcelona al Creador de l'Any), els contes de Maracaibo (2014), el llibre de no ficció Les nenes que llegien al lavabo (2021) i diverses obres teatrals com Transbord (2018).

...........................................................................................................................

Entrevista amb Sebastià Portell a Cerdanyola Ràdio (105.3FM):