Art cerdanyolenc a dues de les principals exposicions de la temporada catalana
12 de desembre de 2022 a les 11:26Obres del Museu d’Art de Cerdanyola estan presents a dues de les exposicions més destacades de la temporada, al Museu Nacional i al Museu Picasso.
Cerdanyola pot presumir d’un patrimoni artístic cada cop més valorat, dins i fora del municipi. Aquesta tardor, la col·lecció del MAC, que creix any rere any, està present a dues de les grans exposicions de la temporada museística de Barcelona, totes dues amb presència de l’obra del cerdanyolenc Josep de Togores.
La que segurament és la gran exposició d’aquesta tardor és la que el Museu Picasso dedica precisament al marxant de Togores als anys 20. “Daniel-Henry Kahnweiler. Marxant i escriptor”, oberta fins al 19 de març, celebra la figura d’aquest personatge indispensable de les primeres avantguardes. Sota el paraigua de la seva galeria apadrinava a artistes com ara Picasso, George Braque, Fernand Léger, André Masson, Paul Klee i Juan Gris, entre d’altres, tots ells representats a la mostra amb obra provinent del Centre Georges Pompidou.
Els artistes catalans apadrinats, com ara Togores i Manolo Hugué, també tenen una sala pròpia a l’exposició. Del primer, el MAC ha prestat 'Femme avec raisin' i 'Le guignol horitzontal', i d’Hugué, 'Cap de Tití', retrat de la filla de l’artista cerdanyolenc. L’exposició també és una oportunitat única de veure un recull de les grans obres signades per Togores, provinents d’altres col·leccions.
L’altra exposició amb presència de Togores, és “Feliu Elias. La realitat com a obsessió”, al Museu Nacional d’Art de Catalunya també fins el 19 de març. Entre les obres exposades s’hi troba “Tres nus” de Josep de Togores, la presència de la qual s’explica per la faceta del polièdric artista Feliu Elias com a crític i historiador de l’art, sota el pseudònim Joan Sacs, i els artistes a qui recolzava, entre ells Togores.
Aquestes dues exposicions també permeten reivindicar el patrimoni documental del MAC, segurament un dels més destacats de la ciutat. Pel procés de creació de totes dues exposicions s’ha fet recerca a l’important fons documental de Josep de Togores, entre els quals s’hi troben cartes entre l’artista i el seu marxant Kahnweiler, així com el seu contracte, i també la correspondència amb el seu amic Feliu Elias.