Cerdanyola homenatja Elisa Arimany, artista de petjada imprescindible i creadora d'un dels símbols de la ciutat
13 de desembre de 2021 a les 11:58La presentació del llibre-catàleg sobre l’obra més representativa d’Elisa Arimany suposa un reconeixement de la ciutat a una de les seves més destacades artistes contemporànies, una artista del diàleg entre materials, amb llenguatge propi i que ofereix la seva concepció humanista del món en la seva obra. Una artista amb petjada imprescindible a Cerdanyola que és la creadora d'un dels símbols de la ciutat, l'escultura Europa.
La rotonda d’entrada al nucli urbà de Cerdanyola pel Parc Tecnològic del Vallès acull una de les obres artístiques més emblemàtiques de la ciutat. Europa és una al•legoria a la unió europea i a l'entesa entre els pobles que pren la inspiració de la seva forma circular en l’agermanament que suposa la sardana i que es converteix en l’obra més destacada d’Elisa Arimany en la seva ciutat; un dels símbols de Cerdanyola.
Europa és una obra del 2002, any en què Elisa Arimany rebia el primer dels reconeixements públics rellevants de la ciutat al ser elegida Cerdanyolenca de l’Any –guardons ja desapareguts-. Al 2016, el Rotary Club i el Museu d’Art de Cerdanyola oferien dos actes més d’homenatge a, potser, l’artista contemporània més reconeguda de la ciutat, i ara, la ciutat ha tornat a fer aquest reconeixement en la presentació al Museu d’Art de Cerdanyola (MAC) del llibre-catàleg que recull la seva obra més representativa. El llibre mostra un recull representatiu de la seva obra classificada cronològicament des del 1997 fins al 2009 i per tipus de disciplina artística. Un catàleg que posa en valor una de les artistes cerdanyolenques amb més rellevància internacional.
L’alcalde de Cerdanyola definia en aquest acte Arimany com “una dona pionera, inquieta, valenta, solidària, compromesa, una dona que s'ha atrevit a transitar per diversos estils, materials i tècniques: la pintura, l'escultura, la ceràmica... “, tot subratllant que, tot i nàixer a Sant Vicenç de Castellet, no només és veïna de Cerdanyola des de fa moltes dècades, sinó que “el nostre paisatge, físic i emocional, no es pot entendre sense la petjada de l'Elisa”. Carlos Cordón apunta que Arimany és l’artista cerdanyolenca amb més projecció i reconeixement internacional, destacant les seves exposicions a França, Holanda Argentina o uns Estats Units on l’escultura d’Elisa Arimany ha rebut més reconeixement amb obres instal•lades a ciutats com Miami, Atlanta o Nova York. Obra pública d’Arimany, tant escultura com murals ceràmics, que trobem també a Barcelona, Terrassa, Basauri, Bilbao, Lleida, Sant Cugat, Melilla o, com no, a la mateixa Cerdanyola, on destaca l’escultura de la plaça d’Europa o els murals ceràmics de l'Ajuntament i els del pavelló d’esports de can Xarau.
Obra pública que mostra un dels elements més destacats de l’artista, segons destacava la seva pròpia filla, Rosa Sugrañes, que remarca que a Arimany li agrada especialment que les persones puguin interactuar amb la seva obra. Sugrañes, que lamentava que la seva mare no pogués assistir personalment a l’homenatge a causa de la seva malaltia -està afectada per l’Alzheimer-, manifesta que el catàleg de la seva obra parla per ella, perquè "l’art és el seu llenguatge", tot remarcant la implicació d’Arimany en la vida i projecció cultural de Cerdanyola.
Diàleg de materials per a una obra humanista
Elisa Arimany va iniciar la seva trajectòria artística com a ceramista per introduir a poc a poc i de forma progressiva altres materials en un diàleg que el crític d’art, historiador i especialista en la seva obra Francesc Miralles destaca com una de les seves característiques. Ceràmica, paper, pedra, metall... són materials que són aparentment contradictoris però que conviuen i es complementen a l’obra d’Elisa Arimany, aconseguint, segons destaca el director del Museu d’Art de Cerdanyola, Txema Romero, que materials durs expressin sensibilitat i càrrega simbòlica provocant emocions que no es poden oblidar. Una artista, expliquen els especialistes, en contínua investigació de nous materials cercant un llenguatge propi i independent dins del moviment de les avantguardes conferint a la seva obra, fins i tot la més monumental, un toc humanista, en una artista lligada als problemes de la societat del present però oberta a la interpretació de cada context històric i de cada persona perquè, puntualitza Miralles, l’obra d’Arimany “mai no deixa indiferent”.
Txema Romero destacava també la col•laboració constant d’Arimany amb el MAC i el teixit cultural de la ciutat aportant idees innovadores i exposant la seva obra amb generositat. La mostra Migracions al jardí de ca n'Ortadó, l’exposició antològica Terra i foc a l’espai Enric Granados, les escultures cedides per a la mostra de l’Artista al carrer o la mostra Sèrie pictòrica al carrer són només algunes de les col•laboracions d’Arimany amb el museu de la seva ciutat, museu que gestiona la sala d’exposicions de la Biblioteca Central batejada amb el nom d’Elisa Arimany.