Pedra i sang tornarà aquest Nadal amb triple representació cerdanyolenca
25 de novembre de 2024 a les 9:02L’obra teatral que cada Nadal recrea l’assassinat de l’abat Biure del monestir de sant Cugat a mans del noble de Cerdanyola Berenguer de Saltells tindrà enguany triple representació cerdanyolenca al repartiment: a la ja tradicional presència de Ramon Sauló com a monjo cellerer s’afegeix enguany la de Jose Martínez i Estrella Ocaña com a membres del cor del poble
Les entrades per assistir a una de les representacions que, al voltants dels dies de Nadal, es fan a la sala capitular del Monestir de Sant Cugat, es posaran a la venda l’1 de desembre. Una d’aquestes representacions serà ben especial, el divendres 20 de desembre al finalitzar el Camí de Justícia que es realitza des de 2004: itinerari nocturn des de Cerdanyola fins al Monestir de Sant Cugat resseguint les passes que va fer Berenguer de Saltells i els nobles que l’acompanyaven. Les inscripcions per participar en l’edició d’aquest any encara no s’han obert.
El muntatge
Pedra i Sang ja ha assolit la categoria de tradició a Sant Cugat i Cerdanyola, un espectacle que combina el text amb la música en 13 escenes, un epíleg i una coda. L’obra, amb text de Josep M. Jaumà i música de Joan Alavedra, compta amb un equip integrat per més d’una quarantena de persones i un repartiment que enguany tindrà triple presència de veïnat de Cerdanyola, la ja habitual de Ramon Sauló en el paper de monjo cellerer i dues noves incorporacions les de Jose Martínez i Estrella Ocaña al cor del poble.
Els fets
La nit de Nadal de 1350, Berenguer de Saltells, noble de Cerdanyola, va assassinar en plena Missa del Gall l’abat del Monestir de Sant Cugat del Vallès, Ramon Arnau de Biure. La raó d’aquest crim venia de lluny i en Saltells no va actuar sol, l’acompanyaven altres personatges destacats del Vallès.
Berenguer de Saltells era fill de Ramon de Saltells, el qual, va deixar els seus béns al monestir de Sant Cugat, pensant que el seu fill havia mort lluny a la guerra. Però Berenguer estava viu. Quan va tornar i es va trobar desposseït de la seva herència la va reclamar, iniciant-se un conflicte que va acabar amb els fets sagnants de la nit de Nadal.
Aquest crim va ser força insòlit. Però no deixa de ser el reflex d’una societat en la qual els poderosos, ja fossin laics o religiosos, s’enfrontaven per la possessió de la terra i els homes i les dones que la treballaven.